maandag 1 augustus 2016

Dag 2. NYC

Zooooo, prima bed hoor in dit hotel! Heerlijk!
Uiteraard zijn we door de jetlag midden in de nacht wakker...03.30 uur.. Tja niks aan te doen. We zien vandaag wel hoe lang we het gaan volhouden.
Het eerste wat we doen is naar buiten kijken, naar ons gave uitzicht! Ja het is nog steeds gaaf!! Zelfs nu is het nog druk op Times Square. Lang niet zo druk als gisterenavond, maar toch rijden er meer taxi's rond dan op de Heuvel s nachts om 03.30 uur :-)

We facetimen even met de mama's en appen met broer en zus. We kijken nog wat tv, Mike valt nog een keer in slaap. En dan zijn we er om 07.00 uur toch echt klaar mee :-)

We stappen fris en fruitig Times Square op, hahaha, lekker rustig wel op dit tijdstip. We nemen wat selfies en genieten van dit rustige moment op een hysterisch plein.

Dan nemen we om 08.00 uur de eerste hop on hop off bus richting het 9/11 Memorial. Helaas gaat het weer wat regenen maar we krijgen poncho's uitgedeeld in de bus. Dan hebben we toch wel lol met deze plastic on-dingen. We stappen uit en moeten dan nog een klein stukje lopen naar het Memorial. Onderweg bedenken Mike en ik hoe het er toen uitgezien moest hebben; rennende mensen, dikke lagen stof, sirenes overal ofwel totale chaos en paniek. Vreselijk.

We lopen recht op de Reflection Pools af en even krijg ik een brok in mijn keel. Wat heftig is dit zeg. Naast de plek waar 15 jaar geleden de Twin Towers stonden staat nu de Freedom Tower, ofwel One World Tower. Om dan te bedenken dat 2 gebouwen van (ongeveer) die hoogte compleet zijn ingestort, dat doet ons zeker iets. We lopen rond en leggen Sem her en der dingen uit. Heel vreemd dat hij er nog niet eens was destijds. Het voelt zeker niet als 15 jaar geleden.
We lezen de namen en verwerken de emoties.

Om even iets luchtigers te hebben zoeken we een plek om te ontbijten. In een straatje naast het Memorial eten we een lekker ontbijtje. Midden tussen de construction-workers hahaha, dus het zal wel goed eten zijn :-) En idd, het smaakt prima!!

Daarna lopen we naar de ingang van het 9/11 Museum, na wat securtity checks mogen we binnen. Het is een prachtig opgezet gebouw. We lopen naar binnen en zien meteen de "Last Column", een paal beton die is blijven staan tot de laatste dag van het opruimen van Ground Zero. Op deze paal staan boodschappen geschreven en fotos tegenaan geplakt. Zo, meteen weer een moeilijk momentje.

We lopen door de gehele dag van 11 september, door middel van beeldmateriaal, persoonlijke verhalen en voorwerpen, maar zien ook brandweerwagens die compleet verwoest zijn. We zien metalen balken en ramen van 20 dik dat allemaal verbogen en kapot is gegaan alsof het luciferhoutjes zijn geweest.

Nogmaals beseffen we hoe groot de ravage geweest moet zijn. We luisteren naar de laatste persoonlijke gesprekken die gevoerd zijn vanuit Flight 93; heel heftig allemaal. Ik zie dat ik (wij) gelukkig niet de enige zijn die emotioneel worden hiervan.
We hebben niet overal fotos mogen maken maar wel op een aantal plaatsen maar het kan absoluut niet laten zien dat wat je alleen daar voelt.

Als we na het Museum buiten staan hebben we behoefte aan wat luchtigs, dus dan maar even winkelen, we lopen naar het Century 21 warenhuis dat om de hoek ligt. Sem koopt een horloge, ik een portemonnee en een paraplu. Uiteraard is het dan droog als we buiten stappen :-)
We gaan meteen wandelen en lopen de Brooklyn Bridge op, dat moet je gedaan hebben in NYC natuurlijk. Ook wij staan als zotjes de selfies te maken van alle kanten (deze moeten nog van de GoPro camera afgehaald worden..) En het uitzicht op de skyline is prachtig! We vinden het geweldig!

Daarna wandelen we naar China Town en Little Italy. We kopen her en der een souveniertje en eten wat lekkers onderweg. We kijken onze ogen uit overal.

Na vele (gevoelsmatige) kilometers stappen we weer in de bus die ons terug brengt naar Times Square. We brengen even de spullen naar de hotelkamer en frissen ons ietsjes op. Dan meteen weer op pad om wat te gaan eten. We lopen 8th Ave op en als snel zitten we bij een Italiaan aan een pizza voor Mike en Sem en ik een lekkere salade. Daarna lopen we via een andere route over Times Square terug naar het hotel. Het is dan inmiddels 21.30 als we op de hotelkamer terug zijn. De voetjes zijn moe!

We gaan lekker in bed liggen, beetje tv kijken en Sem is dan als eerste vertrokken. Ik maak het blog nog even af en ga dan ook lekker slapen.
Wat een fantastische dag!

1. Hoi hoi wat een indrukwekkend verslag Moet echt bijzonder zijn om dit mee te maken Staat bij pa op zijn verlanglijst Tot het volgende verslag Pa en ma xx